מוות בעריסה

SIDS – Sudden Infant Death Syndrome

מוות בעריסה הוא גורם המוות העיקרי בתינוקות, ושכיחותו גדולה ממוות מכל מחלה אחרת בתינוקות במחצית השנה הראשונה לחיים. ההערכה היא של 1.2-1.7 תינוקות לכל 1000 תינוקות שנולדו. סיבת מוות כמוות בעריסה נקבעת רק לאחר שנשללה כל סיבה אחרת, מחלה, תאונה, זיהום או מחלה מולדת. התופעה קיימת בכל עדה, גזע או מין ללא כל הבחנה. כשמו = מתרחש בעריסה בשינה ללא כל אתרעה, בתינוקות בריאים. אין כל דרך לנבא מי  עלול להפגע.

מה גורם למוות בעריסה?

לא ידוע מה גורם לתופעה. שנת החיים הראשונה מתאפיינת בגדילה והתפתחות מהירים יותר מכל שלב אחר בחיים. יתכן והתופעה נגרמת מעיכוב סמוי בהתפתחות, פגם אנטומי או כישלון תפקודי של המערכות החיוניות לחיים. גירויים לתינוק כמו חשיפה לעשן סיגריות, שינה על הבטן ידועים כגורמי סיכון למוות בעריסה.

אלו לא גורמי המוות. בסקירה של אלפי תינוקות שמתו מוות עריסה, הייתה שכיחות גדולה יותר לתינוקות שישנו על הבטן. כמו כן תינוקות שהאם עישנה בזמן ההריון ואחרי הלידה. מוות בעריסה שכיח יותר בבנים מאשר בנות. קורה יותר סביב גיל 2-4 חודשים. כ-90% מהמקרים הם תחת גיל 6 חודשים. שכיח יותר בפגים ותינוקות שנולדו במשקל נמוך, בין תאומים או שלישיות.

האם ניתן למנוע מוות בעריסה?

אין דרך למנוע מוות בעריסה. יש מחקר ענף סביב תפקוד והתפתחות מערכת העצבים, המוח, הלב והנשימה, שינה ומאזן כימי בגוף, גורמים סביבתיים ונתיחות שאחרי המוות כדי להתקדם בהבנת התופעה. כמו בהרבה מחלות, גם כאן קיימים מספר גורמים האחראיים לתופעה:

  • מוות בעריסה איננו מחלה מדבקת
  • לא נגרם כתוצאה מחיסון כל שהוא
  • לא נגרם מהתעללות בתינוק (child abuse)
  • איננו "אשמת" אף אחד

 

המלצות להקטנת הסיכון למות בעריסה

יש להשכיב את התינוק על הגב בזמן שינה (ביום ובלילה)

שליש מהמקרים של מוות בעריסה מתרחש במעונות יום! יש להנחות גם את המטפלות, הגננות וכל מי שאחראי על התינוק בשעות היום. שינה על הגב עלולה לגרום לאיחור בהתהפכות מהבטן לגב. לחלק מהילדים תתכן השטחה של החלק האחורי של הגלגלת עקב שכיבה ממושכת על הגב. תופעות אלו מסתדרות במשך מאליהן ואינן גורמות לבעיה קבועה. ניתן לעזור על ידי שכיבה ממושכת יותר על הבטן בזמן ערנות. תינוקות הנרדמים על הבטן, או מעדיפים להירדם על הבטן – ניתן להפוך בעדינות לגב לאחר שנרדמו. אמנם שכיבה על הצד עדיפה מזו על הבטן, ההמלצה היא בכל זאת להשכיב רק על הגב. מתקנים שונים ותמיכות להשכיב על הצד גם הם לא מומלצים.

יש לחדול מלעשן בסביבת התינוק!

הוכח בודאות קשר סטטיסטי בין אימא מעשנת – בעת הריון ואחריו עם מוות בעריסה. אמהות שעישנו לאחר הלידה נמצאה עליה בשכיחות עד פי 2! באמהות שעישנו גם בזמן ההריון – העלייה הייתה עד פי 3! הסיכון נמצא ביחס ישר למספר המעשנים בבית, מספר הסיגריות ביום ומשך החשיפה של התינוק לעישון. למרכיבים בעשן הסיגריה השפעה שלילית על התפתחות ריאות התינוק והתפתחות המוח. חשיפה לעשן עלולה גם להפריע במנגנות ההתעוררות של התינוק משינה, ופיקוח על מצה  הערנות שלו. לפיכך ההמלצה לא לעשן בעת ההריון, וליד התינוק בכל שנת החיים הראשונה שלו.

המזרון חייב להיות קשה ושטוח

יש להימנע מכרים, ציפוי מטה עם שיערות (שמיכות צמר וכו') או כל אביזר מיטה נוסף  פרט למזרון עצמו. שמיכות ומגינים לדפנות צריכים להיות דקים ושטוחים ומהודקים או מקובעים היטב למיטה כדי למנוע אפשרות שיחנקו את התינוק. מיטות מים מסוכנות.

הימנעו מחימום יתר

חימום יתר נמצא בקשר למוות בעריסה. ביגוד מוגזם, חימום יתר של החדר. הזעה, שיער לח, חררה על העור נשימה מהירה אי שקט וחום הם עדות לחימום יתר של התינוק. חימום החדר ממומלץ לדרגה של 22 מעלות. הביגוד – כפי אתם מרגישים וכפי שאתם לבושים.

השגיחו היטב על התינוק

יש לדאוג לצרכים של התינוק. הנקה בריאה בעיקר בקשר אם-תינוק וחשובה ביותר לבריאותו והתפתחותו. יש להקפיד על חיסונים בנדרש. מוות בעריסה נמצא יותר בתינוקות שלא חוסנו! יש למדוד חום ולהביא את התינוק לבדיקה בחצי השנה הראשונה של החיים בהקדם במידה ואינו אוכל טוב, חומו עלה מעל 37.5 או כל שינוי אחר בהתנהגותו.

תינוק צריך לישון במיטה שלו

שינה עם התינוק במיטה או בעריסה על יד מיטת ההורים לא הקטינה הסיכון למוות בעריסה!

בשינה התינוק תמיד על הגב

בעת שהוא ער שכיבה על הבטן ממושכת יותר תפצה על שכיבה ממושכת על הגב.

 

סיכום רשימת הוראות בטיחות:

  1. הניחו את התינוק על הגב בשינה

  2. אין לעשן בסביבת התינוק

  3. המזרון צריך להיות קשה ושטוח

  4. הימנעו מחימום יתר

  5. יש להביא התינוק לבדיקה בכל ספק או שינו במצב התינוק

  6. לא לשכוח ליהנות מתינוקכם החדש