כסא בטיחות לרכב

מתוך עלון מידע ופיתוח ב"בטרם" – המרכז הלאומי לבטיחות ובריאות ילדים 10/7/02

בארה"ב ילדים עד גיל שנה לפחות יושבים בכיסא בטיחות לרכב עם הגב לכיוון התנועה. בארץ זה שונה – משום מה – ואין שום הוראה מפורשת בנושא. ההוראה בארץ – זו שאנו מקבלים בכל חנויות בהם אנו רוכשים את הסל קל הראשוני – עד משקל מסוים משתמשים בסל קל בישיבה כנגד כיוון הנסיעה, וממשקל מסוים עוברים לכיסא בטיחות עם כיוון הנסיעה. מעבר לכך – נוצר הרושם שכל נושא הבטיחות בנסיעה הוא "עסק פרוץ" ונתון להחלטה או להוראה של המקום ממנו רכשנו את הכסא, ואין משהו "רשמי" יותר "הוראותי" יותר. בד"כ בהרבה מקומות אנו נתונים לחסדי ההסברים של המוכרים – ולא תמיד אלו נותנים הוראות או הסברים מקיפים.

במה שונות הוראות הבטיחות בארץ מאשר אלו בחו"ל ? ואיך ניתן לאכוף את עניין הוראות הבטיחות ברכב על כל רשתות למוצרי ילדים ותינוקות בארץ?

בעקרון אני מרשה לעצמי לומר ש"בטרם" הוא גוף ידע בארץ בנושא של מושבי בטיחות ברכב. ולכן, אם יש שאלות בנושא אנו נשמח לענות. עברנו הכשרה עם אנשים מחו"ל בנושא זה ואנו מקיימים עימם קשר רציף, לכן, גם ההמלצה שלנו כיום בארץ היא תינוק לפחות עד גיל שנה – נגד כיוון הנסיעה. ואם הוא עבר את משקל הסל-קל – צריך מושב בטיחות שמתאים בשלב הראשון נגד כיוון הנסיעה ולאחר מכן עם כיוון הנסיעה. לגבי חוק – כיום החוק בארץ איננו ספציפי ואנו הצענו הצעה קונקרטית למשרד התחבורה לשנותו כך שיהיו פרמטרים מדויקים ומובנים הן לציבור הרחב, הן למשטרה והן למערכת המשפט.

מתי בדיוק אפשר לעבור מסל קל לכיסא בטיחות ומאיזה משקל, האם מספיק שיהיה 9 קילו כדי להיות מול כיוון הנסיעה, או שצריך להיות גם מעל שנה? האם אפשר לשים כיסא בטיחות מקדימה (בלי כרית אוויר כמובן ) כשהפנים של הילד עם או נגד כיוון הנסיעה? ושוב מאיזה גיל ומשקל.

מהסוף להתחלה: תמיד עדיף שילד ישב במושב בטיחות עם או נגד כיוון הנסיעה במושב האחורי ברכב. לא משנה אם יש או אין כרית אוויר. זה פשוט הרבה יותר בטוח. ולגבי המעבר – תינוק צריך לשבת נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה לפחות. צריך לבדוק האם הסל-קל הספציפי מתאים לו – האם הוא עבר את המשקל שלו הוא מתאים – אז צריך להעביר אותו למושב בטיחות שבשלב ראשון הוא נגד כיוון הנסיעה ובשלב שני עם כיוון הנסיעה. זהו מושב משולב.

מאיזה משקל מותר לעבור למתקו הבוסטר ועד איזה גיל/משקל הוא מיועד?

לגבי הבוסטר – מומלץ להושיב ילד במושב בטיחות עם ריסון מלא עד 18 ק"ג, זה קורה בגיל ארבע או חמש לערך. לאחר מכן יש להעבירו לבוסטר. הבוסטר מיועד לילדים עד שמגיעים לגובה של כ-145 ס"מ, זה קורה בערך בגיל 8-10. כלומר, ילד צריך לשבת על בוסטר שנים רבות לפני שחגורת הבטיחות של מבוגרים מתאימה לו.

מושבי בטיחות – האם יש תקן כזה של מכון התקנים? בעל חנות רב קט אמר לי שאין תקן כי אין אפשרות לבדוק את זה בארץ לכן מסתמכים על תקנים אמריקאים/קנדיים ובאישור משרד התחבורה. האמנם?

קיים תקן ישראלי המאמץ את התקנים האמריקאיים והאירופאיים. אכן, אין מכשור הבודק את יעילות מושבי הבטיחות בארץ באמצעות car crash. אך אני לא רואה בכך צורך – כרגע כל מושבי הבטיחות מיובאים מחו"ל, בדומה לרכבים שגם עליהם הבדיקות נעשות בחו"ל. במידה ויהיה יצרן שירצה לייצר מושב בטיחות – הוא יצטרך לבדוק את מוצריו במעבדות בחו"ל ואז מכון התקנים יקבל זאת. נראה לי שיותר חשוב שהיבואנים יכללו הוראות מתורגמות ומפורטות על התקנת מושבי הבטיחות ברכב, בדומה להוראות הניתנות באנגלית, וזה יקל מאד על המשתמש בארץ.

האם ההמלצה לא להשתמש בכסא בטיחות אחרי חמש שנים נוגעת לכסא שהיה בשימוש חמש שנים או גם לכסא שהיה בשימוש שנה, ואח"כ מאופסן? אני יודעת שאתם ממליצים להפוך את הכסא (עם הפנים קדימה) בגיל שנה ובמשקל מסוים. כתב הרכב של אחד העיתונים אמר לי שמומלץ דווקא להשאיר את הילד עם הפנים לאחור עד גיל 4 וסיפר סיפור זוועתי על משפחה עם שתי בנות – אחת בסלקל אחת בת 3 בכסא – שעברו תאונה קלה בה איש לא נפגע מלבד בת ה-3 שנהרגה בגלל שבירת הצוואר או משהו מזעזע שכזה. אז – קדימה או אחורה?!

באופן עקרוני היצרן מדבר על 5 או 6 שנים מזמן הייצור (תלוי בהוראות היצרן). באופן מעשי, מה שבאמת גורם לשחיקה של המושב הוא החשיפה לשמש. קשה לי לכן לתת תשובה חד משמעית בנושא. כדאי לבדוק אם כל החלקים המקוריים של המושב נמצאים עדיין, ושום דבר לא נפגם. כמו כן שקיימות ההוראות של המושב, על מנת שתדעו איך להתקינו. באמת שקשה לתת תשובה חד משמעית בנושא. כדאי גם לדעת שהתקנים מתחדשים ומשתפרים, כך שמשוב בטיחות חדש הוא בדרך כלל, אם מתקינים אותו נכון גם יותר בטוח. לגבי שאלת נגד כיוון הנסיעה – אכן מומלץ כמה שיותר שהתינוק/ילד ישב נגד כיוון הנסיעה ברכב. המינימום הוא גיל שנה. לגבי נגד כיוון הנסיעה עד גיל ארבע – הדבר מומלץ אך לא מעשי בארץ כיוון שלא קיימים מושבי בטיחות שמתאימים נגד כיוון הנסיעה עד 18 ק"ג. המקסימום שקיים זה משקל של 13 או 13.6 ק"ג, ואשרי מי שמצליח שילדו ישב נגד כיוון הנסיעה יותר מגיל שנה.

הרבה הורים נוהגים למנוע מדלתות הרכב להיפתח מבפנים (ליד מקום מושבם של הילדים). זה נעשה על מנת להטיח שילד לא יוכל לפתוח את דלת הרכב בעת נסיעה. האם זה בטיחותי? האם בכלל נעילת דלתות הרכב במהלך נסיעה, היא בטיחותית (מה יקרה עם חלילה במקרה של תאונה לא יתאפשר חילוץ מיידי מהרכב)?

אני חושבת שבזמן שנמצאים ברכב עם הילדים זה כן בטיחותי לנעול את הדלתות כדי שהם לא ינסו לצאת החוצה, והיו דברים מעולם… לגבי החילוץ אני מאמינה שבזמן תאונה לצערנו גם השמשות מתנפצות – אם זו תאונה קשה או שיש דרכים לחלץ נפגעים. אם זו תאונה קלה יותר – מן הסתם המבוגר יוכל לפתוח את הנעילה.

לגבי כסא לרכב – מה המקום המועדף (באוטו ללא כריות אוויר) לשים את כסא הרכב. הרוב ממליצים להניח אותו בספסל האחורי. אני מעדיפה שמאיה תהיה לידי (וככה לא ארבה בהצצות לאחור).

אכן, המושב האחורי הוא בטוח יותר עברו ילדים. הפחתה של 37% בפגיעות בתאונות דרכים של ילדים שישבו במושב האחורי לעומת אלו שישבו במושב הקדמי.

קיימים בשוק בוסטרים בעלי תוספת של גב וכתפיות, אשר לכאורה מחקים את כתפיות החגורה של כסא הבטיחות. האם הבוסטר הזה יכול להתאים לילדים במשקל נמוך מ-18 ק"ג? (במקרה של הילדונת שלי, משקל 14 ק"ג, גובה 92 ס"מ)

בהחלט כן. בבוסטר זה – שיתרונו הוא בכך שהוא גבהו ומתאים לילדים ארוכים, ניתן להשתמש עם חגורות הבטיחות עד 18 ק"ג ולאחר מכן להסיר אותן ולהשתמש בו כבוסטר.

 

באמבטיה

מאיזה גיל מותר להשאיר ילד באמבטיה ללא השגחת מבוגר?

מגיל ארבע ומעלה אפשר להשאיר באמבטיה ללא השגחת מבוגר, כמובן עם הצצות. לפני כן לא לעזוב את הילד אפילו לשניה אחת.