כינים

(מתוך סקירה על כינים שהופיעה ב-New England Journal of Medicine)

New England Journal of Medicine Number 21 Volume 346:1645-1650 May 23, 2002

Head Lice

Richard J. Roberts, M.B., B.S., D.C.H., M.P.H.

הקדמה

כינת הראש (pediculosis capitis) היא פרזיט שכיח ביותר בכל העולם המופיע בכל גיל או מעמד. שכיח יותר למצוא כינים בילדים בגיל 5-11, יותר בילדות ונדיר בשחורים. השכיחות היא עד 3% במדינות מפותחות אך בגיל בית הספר עלול להגיע עד 25% מהילדים. במרבית המקרים אין כל סימפטומים, ופרט לגרד ופצעים משניים אין כל סימנים או פגיעה נוספת. הכינה היא של בני האדם בלבד, ושונה מכינת הגוף או הבושת. הכינה ניזונה ממציצת דם, תוך הפרשת ריר הגורמת לתחושת עקצוץ ובמקרים חמורים יותר לזיהום משני של העור. לאחר ההזדווגות הכינה הבוגרת מטילה 1-6 ביצים ביום במשך כחודש ימים עד שהיא מתה. הביצים שקופות בתחילה ודבוקות לשורש השערה. אחרי הבשלה של 7 ימים, הן בוקעות ונשארת הקליפה אותה קל יותר לראות-nit שהיא לבנה וגודלה כ-1 מ"מ. אחרי 9-12 ימים ושלושה גלגולים הכינה נעשית בוגרת, צבעה אפור וגודלה כגרעין שומשום 3-4 מ"מ לאורך. במרבית המקרים הדבקה באה לידי ביטוי כשיש כ-10 כינים בוגרות, רובן "נימפות" צעירות 1-2 מ"מ אורך. הביצים הריקות nits נשארות דבוקות לשערות ועם גדילת השערות מתרחקות מהקרקפת (בקצב של 1 ס"מ בחודש).

הדבקה (העברה)

כינים לא קופצות או עפות, ובעלי חיים לא מעבירים כינים!

זו מתרחשת קרוב לודאי ממגע ראש-בראש ושכיח בן בני הבית. שיתוף במסרקים ומברשות שיער, כובעים הוא גורם הדבקה נוסף אך אין לכך עדות חד משמעית. הכינה הבוגרת יכולה לחיות מחוץ לשיער עד 55 שעות, אך עם  הזמן כוח החיות שלה, ואתו יכולת ההדבקה קטן הרבה לפני שהיא מתה.

אבחנה

שכיח מאוד שלא מאבחנים כינים. המצאות nits לא מעיד על נוכחות כינים היות ואלו יכולים להישאר דבוקים לשיער חודשים לאחר הבקיעה ולאחר טיפול מוצלח!

 ההגדרה הרפואית למצב של הידבקות היא מציאת ביצים מרובות במרחק עד 6.5 מ"מ מהקרקפת, אלא שמצב זה לא מביא להדבקה ממשית עד שני שלישים מהמקרים.  אחרים הציעו שרק מציאת כינים חיות וזזות מעיד על הדבקה.

חיפוש כינים וביצים בשיער היא הדרך המקובלת לבדוק הדבקה, אלא שהיא תפספס ¾ מהמקרים! סירוק שיער רטוב עם מסרק דק המיועד לסילוק ביצים היא הדרך הנכונה והמהירה. יש להקפיד להתחיל הסירוק קרוב ככל האפשר לקרקפת. המרווח בין שיני המסרק צריך להיות 0.2 עד 0.3 מ"מ. יש לסרק את כל הראש לפחות פעמיים בכל סירוק. יש לבדוק מציאות כינים וביצים בכל מעבר של המסרק בשיער. בד"כ לוקח פחות מדקה למצוא את הכינה הראשונה.

הטיפול

יש שלוש דרכים לטפל בכינים: שמפו קוטל כינים, סירוק רטוב וטיפול תרופתי דרך הפה. היו הרבה ניסויים לחפש תכשירים קוטלי כינים, הן טבעיים והן סינטטיים אך מרביתם הוכחו כלא יעילים. תכשיר קוטל טוב הוא זה המסוגל להרוג הן את הכינים והן את הביצים.

תכשירים המכילים מלטיון הם המומלצים יותר.

נעשו הרבה מחקרים עם שמפו קוטל כינים. יש למעלה מ- 71 חומרים שונים שנבדקו אך רק 4 נמצאו עומדים בקריטריונים של חומרים יעילים נגד כינים. תכשירים אלו מסוגלים לסלק כינים ב->95. התכשירים מכילים קוטלי חרקים, הנמצאים בשימוש חקלאי. אלו הם המלטיון, פרמטרין, פירטרין ומלטיון. כינים מפתחות עמידות  לתכשירים, ובעבודות בבריטניה נמצא מלטיון יעיל רק ב 78%. מלטיון עלול לגרום להרעלה של תאי עצב בכמויות גדולות (עד כה לא דווח פגיעה בשימוש במלטיון בטיפול נגד כינים בבני אדם). יש תכשירים של מלטיון העלולים להתלקח באש עד שהם מתייבשים.

ביצים במרחק מעל 1 ס"מ מעל הקרקפת לא מעידות על מציאות כינים חיות ולא מצריכות טיפול!

בתכשיר הפרמטרין יש להשתמש פעמיים בהפרש של שבוע עקב עמידות הביצים. אין בכל מקרה להשתמש למעלה משלוש פעמים באותו תכשיר בטווח של שבועיים. השימוש בתכשירים אלו הם בשיער יבש. שיער רטוב או חפוף בשמפו מחליש יעילות החומרים בתכשירים הללו.

אם יש הדבקה בתוך חודש מטיפול אחרון יש להשתמש בתכשיר שונה!

תרופות אחרות כמו לינדן הן מסוכנות ועלולות לגרום תופעות לוואי כמו אי שקט, עצבנות, ואף לגרום לפרכוסים. תרופה כמו קרבריל שהייתה בשימוש גרמה לסרטן בעכברים. תרסיסים להשמדת כינים אסורים לשימוש על השיער ועלולים לגרום להתקף אסטמה.

כל התכשירים הכימיים אסורים לשימוש בילדים מתחת גיל שנתיים.

באופן מפתיע נימצא שרספרים (תרופה נגד חיידקים) הניתן דרך הפה נמצא יעיל במקרים עיקשים וקלים בשימוש קצר. יעילותו נמצאה בין 80% עד 95%.

יש לסרק שיער רטוב (עם קונדישוניר או שמן) עד שאין יותר כינים על המסרק. בד"כ 15-30 דקות בכל פעם. יש לסרק כל 4-3 ימים במשך שבועיים.

סירוק הוא הטיפול הבטוח ביותר. העובדה שהכינה לא עוברת לראש אחר עד שבוע מבקיעתה, ולא מטילה ביצים עד 10 ימים, וכל הביצים בוקעות תוך שבוע מהטלתן מאפשרת להיפטר מהכינים (עד ההדבקה הבאה) על ידי סירוק רצוף של מספר ימים. סירוק נמצא יעיל ב-38% לעומת תכשירים קוטלי כינים שהיו יעילים כפליים.

גילוח הראש מיותר! אין הוכחה שתכשירים "מרככי ביצים" או מסלקי "ביצים" יעילים. יש לבדוק כל בני המשפחה.

רצוי לבדוק בקביעות אחת לשבוע אם הכינים חזרו. יש לשלוח חזרה לגן או בית הספר לאחר הטיפול הראשון. ביצים במרחק למעלה מ 1 ס"מ מהקרקפת הן לא עילה למנוע מגע עם ילדים.

יש להרתיח מסרקים ומברשות (60 מעלות)

בעיות ושאלות 

אין כל מידע המעיד הן על יעילות והן על בטיחות תכשירים "טבעיים" תמציות צמחים וכיו"ב. כמו כן תכשירי"סבתא" כמו תערובות חומץ נפט ודלק  או מיונז (?!?!!) לא יעילים או בטוחים יותר. בשיער ארוך אפשר לטפל רק עד גובה הכתפיים. בגמר הטיפול יש לחפוף שנית עם שמפו רגיל.

הבעיה היא כלל עולמית. בארה"ב ילדים לא מורשים להיכנס לגן הילדים או בית הספר אם נמצאו אצלם כינים. בשנת 1998 ילדים הפסידו 12-24  מליון ימי לימוד עקב כינים! מדיניות "אין כינים" אף היא לא מבטיחה חיסול הבעיה היות והכינים נמצאות בשיער עד מספר שבועות בטרם התגלו. כ- 75% מילדים עם ביצי כינים בשיער לא יגיעו לידי התפתחות כינים בוגרות והדבקה ממשית.

אפשר להרוג כינים עם תחליב גוף – צטפיל – ראה סרטון: