קדחת הנילוס המערבי

קדחת הנילוס המערבי היא מחלה וירלית הנגרמת על ידי הנגיף – נגיף מערב הנילוס. היא מועברת לבני אדם ובעלי חיים שונים ע"י עקצת יתוש. ישראל נמצאת באזור אנדמי למחלה וכל מספר שנים יש התפרצות חדשה של המחלה. האחרונה אירעה בשנת 2000 וגרמה למספר גדול של חולים ונפטרים. מאגר הנגיף בטבע הינו עופות, ומעביר המחלה הוא היתוש. בני אדם וחיות כמו סוסים הם מאחסנים מקריים של הנגיף. המחלה לא עוברת ישירות מאדם לאדם או מבעל חיים לבני אדם אלא רק דרך עקיצת היתוש. המחלה ידועה גם באסיה אפריקה, חלים מאירופה ומחבר המדינות. התפרצות ראשונה של המחלה בני-יורק הייתה כנראה ע"י יתוש שהגיע לשם מישראל במטוס (1999).

המחלה בד"כ קלה עד לא מורגשת. אחד ל-300 נדבקים עלול להגיע לאשפוז. תקופת הדגירה היא של 3-15 יום ובד"כ 6 ימים. התחלת המחלה פתאומית, וכוללת בד"כ חום המלווה בתופעת דמויות שפעת, ולעיתים גם פריחה, כאב עיניים, בחילה ושלשול. נמשכת בד"כ 3-6 ימים ולעיתים רחוקות (>15%) מופיעה דלקת קרום המוח או שיתוק.

בעבר היו התפרצויות של המחלה עוד בשנות ה-50. מרבית הדיווחים החלו בשנות ה-90. ההתפרצות הגדולה המתועדת הייתה בשנת 2000, והייתה קשה במיוחד עם ריבוי מקרים קשים ומקרי מוות בעיקר בקרב הקשישים. בשנה זו דווחו 450 מקרים של דלקת קרום המוח, אושפזו 326 ונפטרו 29. התמותה בעיקר מעל גיל 70.  בשנת 2001 נרשמו רק 44 מקרים ונפטרו 3 בלבד.

איבחון

האבחון המעבדתי הוא הדרך היחידה לקבוע אבחנה היות והמחלה הקלינית לא ייחודית. לקדחת הנילוס המערבי. הבדיקה מזהה נוגדנים לוירוס בדם או נוזל עמוד השדרה. הבדיקה מתבצעת במרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר. לעיתים יש צורך בשתי בדיקות דם בהפרש של שבוע כדי להראות עליה ברמת הנוגדנים ולהוכיח הדבקה.

טיפול

אין טיפול ספציפי למחלה. הטיפול הוא תמיכתי בלבד. עיקר המלחמה מתרכזת בניטור ומניעה.